Ayke Cottenie
Start Over Mij Contact


Conservatie

Conservering betekent dat we het werk gaan onderbrengen in betere omgevingsomstandigheden om ervoor te zorgen dat het kunstwerk niet verder gaat vervallen.

Conservatie van een kunstwerk

Vaak hebben kunstwerken nood aan restauratie omdat ze in slechte omstandigheden werden bewaard. Daarom is de conservatie van een kunstwerk zo belangrijk.

De belangrijkste factoren die de schade van een kunstwerk beïnvloeden zijn:

Om een kunstwerk goed te bewaren kunnen we algemeen zeggen dat de omgeving waarin het werk bewaard wordt moet voldoen aan enkele standaardwaarden.

De temperatuur ligt het best tussen de 16 en 20 graden Celcius in combinatie met een luchtvochtigheid van 48 - 50 %. Men moet wel in gedachten houden dat deze waarden op de meeste locaties (denk maar aan u woonkamer) niet te bereiken zijn, tenzij door klimatisatie. Maar aangezien klimatisatie vaak niet mogelijk is, moet men er toch voor zorgen dat de waarden zo goed mogelijk geëvenaard worden en vooral dat er zo weinig mogelijk schommelingen optreden.


Voor elk kunstwerk een andere conservering

Papier

Verkleuring en beschadigingDe meest elementaire regel die men kan nemen om een kunstwerk op papier te bewaren is het bewaren ervan in een zuurvrije map. Zo voorkom je verkleuring onder invloed van licht, vervuiling door stof of verzuring door contact met niet-zuurvrije materialen.

Wanneer u het kunstwerk correct wil tentoonstellen dient u dit te bewaren in een conserverende inlijsting. Door de keuze van een geschikte glassoort wordt het papier beschermd tegen veroudering en verkleuring door UV-licht, tegen aantasting door vocht, vervuiling door stof of verzuring. Daarnaast dient u er ook voor te zorgen dat de ruimte waarin u het werk tentoonstelt, een goede temperatuur en luchtvochtigheid heeft.

Schilderij (doek en paneel)

De verschillende opgestelde factoren van bewaring moeten opnieuw in acht worden genomen. Anders kan dit grote gevolgen hebben.

Een te hoge luchtvochtigheid zal immers de basis vormen voor het ontstaan van schimmels. Bij extreme droogte daarintegen leidt dit tot barsten en kromtrekkingen van panelen en spieramen. Wanneer de luchtvochtigheid en de temperatuur te sterk gaan schommelen kan dit eveneens tot barsten of kromtrekking leiden, maar er kunnen ook scheuren ontstaan in het doek door het te sterk uitzetten en inkrimpen van de vezels. Ook de aantasting van houtworm blijft een reële bedreiging.

Regelmatige controle en een behandeling indien nodig is zeker aan te raden. Tevens zijn rokerige of stoffige omgevingen slecht voor het kunstwerk. Het vuil gaat zich hechten op de verf en kan eventueel penetreren in de verflaag. Hierdoor wordt het schilderij niet alleen dof en donker, maar is het ook een voedingsbron voor insecten.

Vermijdt daarom vochtige of te droge en rokerige ruimtes voor de bewaring van uw kunstwerk, maar hang ze ook niet boven verwarmingsbronnen zoals open haarden of radiatoren. Direct zonlicht is ook af te raden want dit zorgt voor een mindere kleurkracht van de verf. Een maandelijkse stofafname (geen water gebruiken) is zeker een aanrader.